Er is een grote diversiteit aan narratieven over de klimaatcrisis, maar die zijn te weinig zichtbaar naast de gangbare verhalen en wetenschappelijke feiten. De Akademie van Kunsten verzamelt op deze pagina initiatieven die de zintuigen op scherp stellen waarmee de klimaatcrisis beter voorstelbaar wordt.
Ik heb heel veel vragen. Wat zijn de gevolgen van zwijgen, van niets doen, voor mensen, soorten, de aarde? Hoe kunnen we actief zorg dragen voor de wereld die we delen en doorgeven? Strompelen we naar de volgende crisis, of luisteren we? Hoe zou zorg eruit zien? Wat zouden we graag niet meer terug zien komen? Wat zouden we graag zien dat zich ontwikkelt? Hoe kunnen geschiedenissen en ervaringen uit het verleden en van anderen ons helpen om ons denken en handelen verstandig en met compassie te organiseren? Waar zou je nu over willen spreken? Nu naar willen luisteren?
Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat we met de inzet van ons kunstenaarschap een ruimte oproepen om bestaande kennis tegen zichzelf te keren, dingen anders te doen zien, horen en voelen, daarop te vertrouwen, om opnieuw te bepalen en nieuwe voorwaarden te stellen, mensen in dat verhaal mee te nemen. Ik ben ook overtuigd van het belang van kunst voor de samenleving, en in groter perspectief, de wereld. Vanwege de onmetelijke en ongekende waarde van verbeelding.
We willen vooral de klimaatcrisis en noodzaak tot samenwerking adresseren, want wij zijn ervan overtuigd dat als we het als samenleving niet voor elkaar krijgen om samen te werken, we dan helemaal niets voor elkaar krijgen. We kunnen belangrijke issues als ongelijkheid en onrechtvaardigheid niet langer als aparte onderwerpen blijven beschouwen. Er is geen andere weg dan samen, en in samenhang. Als klimaatcrisis de leidende factor is, kan kunst een middel zijn.
De ontbossing van de Amazone verstoort het precaire systeem van regenval op dat continent. De Braziliaanse klimaatdeskundige Antonio Donato Nobre werkt al 30 jaar met samen met Gérard Moss, een Zwitsers-Braziliaanse piloot en ontdekkingsreiziger, die over de Amazone vliegt, en ziet hoe menselijk ingrijpen een negatieve invloed heeft op bossen, rivieren en oceanen. Hij weet dat dat geen lokale zaak is, geen anekdote, maar dat het de hele wereld aangaat, en waar ook de hele wereld medeverantwoordelijk voor is.
Antonio heeft ook aan den lijve ervaren dat wetenschap minder geschikt is voor het vertalen van feiten in verhalen die mensen raken. In de evolutie van ons brein is de verbinding tussen de twee hersenheften, tussen het rationele en de emotie en creativiteit, verzwakt. De brug is te dun. Beiden zijn noodzakelijk om complexe problemen tegemoet te treden.
Hoe verbeeld je zoiets groots als de ineenstorting van (eco)systemen op een dusdanige manier dat alle zintuigen op scherp worden gezet? Hoe kunnen mensen zodanig geraakt worden dat zij begrijpen wat deze crisis inhoudt? Hoe kan een gevoel van betrokkenheid worden gecreëerd dat ertoe leidt dat mensen ook daadwerkelijk in actie komen? Hoe voelen wij ons zo betrokken dat we daarnaar handelen?
In het zoveelste IPCC-klimaatrapport resoneren dezelfde woorden als die van Antonio: over de wanhoop van klimaatwetenschappers, omdat zij duidelijk zien wat voor ramp zich ontvouwt. Het rapport pleit voor ruimte waar feiten én verbeeldingskracht samenkomen. Wat zou er gebeuren als we als in eenheid van verstand én gevoel, met een hoofd én een hart, handelen?
Voor het vertalen van feiten in verhalen die mensen raken, in gedeelde ervaringen, zijn de kunsten van onschatbare waarde voor weerbare, elastische samenlevingen: zij maken de brug lenig en flexibel, zij trainen de plasticiteit van ons brein.
Wat ons rest, als kunstenaars, is de brug versterken, kennis uitwisselen, verbeelding stimuleren. Met vereende krachten aandacht richten op de ineenstorting van ecosystemen, en daarmee actie nemen tegen onrechtvaardigheid, sociale ongelijkheid en discriminatie. Daarnaar handelen, met diezelfde voortvarendheid als waarmee we de moderne economie uit hebben gerold.
De kracht van de Akademie wordt gedragen door haar leden. Door hun, jullie, vermogen om via alles wat jullie doen, beelden in allerlei toonaarden en vormen zichtbaar te maken, beelden die tot een metamorfose van de wereld kunnen leiden. Perspectieven die je voorbereiden je in te beelden wat iets betekent, ook als het er nog niet is.
Niemand is expert. Dit is onbekend terrein. Niemand kan dit alleen, en het kost veel tijd. Daarom roepen we jullie bij een, om met elkaar hardop te delibereren en met voorstellen en plannen te komen. Ik hoop dat we onze krachten kunnen bundelen, verdelen en delen, en dat jullie je werk, kennis en ervaring willen inzetten.
Beeld Li-An Lim
In deze lezingenreeks die de Akademie van Kunsten in samenwerking met stedenbouwkundige Riek Bakker organiseert komen de actualiteit, de toepasbaarheid en de ervaringen waarmee ruimtelijke ordening moet dealen aan de orde. Lees meer over De Toekomst van de Ruimtelijke ordening
WATERSCHOOL M4H+ van Studio Makking & Bey onderzoekt hoe een scala aan hulpbronnen kan bijdragen aan het bouwen van een duurzame en circulaire leeromgeving. Lees meer over WATERSCHOOL
Tentoonstellingsproject Bik Van der Pol, tot 20-02-2022. Een grote, tot 8 meter opblaasbare bal vult de ruimte en vormt een live reality televisie-set, decor en achtergrond voor discussie, en een stand-in voor de 'wereld'. Lees meer over What is this world?
Een dimensie van het klimaatprobleem is het tijdsprobleem. Onze toekomstmogelijkheden trechteren in de richting van een catastrofe van ongekende omvang. Dit besef verkort de levenshorizon, vooraleerst die van onze nakomelingen, maar, in anticipatie, natuurlijk ook die van onszelf. Lees meer over Het Zwarte Raam – Micha Hamel
De feiten rond de ineenstorting van ons ecosysteem worden steeds minder betwist. Dat lijkt goed nieuws: meer mensen weten dat het anders moet. Lees meer over F For Fact – Barbara Visser
Op 12 december 2021 sprak David Van Reybrouck in de Pieterskerk in Leiden de 50e Huizingalezing uit, met als titel 'De kolonisatie van de toekomst. Leven aan de vooravond van de klimaatcatastrofe'. Hij staat stil bij de manier waarop de mensheid momenteel al het leven op aarde plundert en verknecht. Lees meer over Huizingalezing David van Reybrouck
Naar aanleiding van COP26 was er in Londen een internationale dichters meeting met indrukwekkende bijdragen van makers. Er is een in Nederland en België ook een grote verenigde groep dichters die de urgentie voelen om klimaat op te nemen in hun werk; de zogenaamde Klimaatdichters. Lees meer over Klimaatdichters – Anne Vegter
Voor de meeste kinderen en jongeren is de klimaatcrisis een reële bedreiging. De kennis over het onderwerp varieert enorm. Soms begin je qua kennis nog echt bij nul. En soms neemt de angst en de machteloosheid grote vormen aan in hun hoofden. Lees meer over Verandervoorstellingen – Moniek Merkx
Zoals Radha D’Souza stelt, is de klimaatcrisis een koloniale crisis. Klimaatmisdaden zijn intergenerationeel, en dat vereist ook een vorm van intergenerationeel recht. Lees meer over De klimaatcrisis is een koloniale crisis – Jonas Staal
Adriaan Geuze werd in 2021 twee maal geïnterviewd in de Telegraaf (mei 2021) en HP de Tijd (juni 2021) waarin hij zijn visie geeft op de omgang met het Nederlandse cultuurlandschap en infrastructuur. Lees meer over De systematische opgaves voor Nederland – Adriaan Geuze
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.