De werkgroep bestaat uit wetenschappers, kunstenaars en onderwijsvernieuwers die literatuur beschouwen als instrument om het gesprek over ongelijkheid op basis van huiskleur en afkomst te beginnen.
De grondgedachte van de werkgroep is dat verandering in de samenleving ten aanzien van racisme in de Nederlandse samenleving alleen structureel en duurzaam kan veranderen als (jonge) mensen een groot historisch besef krijgen van de reikwijdte van racisme door de verhalen daarover te lezen. De combinatie van literatuur, zowel romans als wetenschappelijke analyses en essays, biedt een ingang voor onder meer docenten om het gesprek met hun studenten aan te vangen.
Vragen
Vragen die de werkgroep zich stelt aan de hand van literatuur zijn:
- Hoe maak je racisme bespreekbaar?
- Hoe bereiken we als samenleving een ander niveau van het spreken over racisme?
- Waar zijn we bang voor? Wat gebeurt er als we het er wel over hebben?
- Waarom samen lezen? Waarin zit het educatieve element in kunst en literatuur?
- Wat is de beste methode om docenten te helpen om het gesprek op scholen te voeren?
- Hoe kun je mensen helpen zich te verdiepen in het gesprek over racisme zonder te oordelen?
- Hoe geef je vorm aan het nemen van verantwoordelijkheid?
Meelezen
De werkgroep leest momenteel: Het laatste wat ik nog wil zeggen over racisme van Dalilla Hermans.
Lees met ons mee en deel uw gedachten via avk@knaw.nl onder vermelding van leeslijst. Of gebruik onze leeslijst om zelf een 'Bomen die langzaam groeien, hebben diepe wortels' leesclub te beginnen. Laat het ons weten, dan bouwen we gezamenlijk aan kennis en inzichten.
Eerder las de werkgroep:
- Houria Bouteldja, Witte mensen, Joden en wij
- Hans Boutellier, Het Nieuwe Westen
- Sinan Çankaya, Mijn ontelbare identiteiten
- Ta-Nehisi Coates, Tussen de wereld en mij, Amsterdam University Press (2015)
- Philomena Essed, Alledaags Racisme, Van Gennep Amsterdam (2018)
- Philomena Essed, Racismekennis, Van Gennep Amsterdam (2020)
- Frantz Fanon, Zwarte huid witte maskers (Octavo Publicaties, Amsterdam,2018)
- Karwan Fatah Black, Slavernij en beschaving. Kleine geschiedenis van een paradox.
- Amitav Gosh, The Nutmeg Curse, Parabels for a planet in crisis
- Bell Hooks, ‘Representing Whiteness in the Black Imagination.’ Black Looks: Race and Representation, South End Press, 1992, pp. 338-46.
- Machteld de Jong, Help onze school is gekleurd, Nijgh Van Ditmar (2018)
- Anton de Kom, Wij slaven van Suriname (Uitgeverij Atlas Contact, Amsterdam,2020)
- Marcel Mauss, Essay over de gift
- Judi Mesman, Opgroeien in kleur
- Pankaj Mishra, From the Ruins of Empire
Gerelateerd
- 31 oktober 2020 - Lezing door Aspha Bijnaar in het kader van de Black Achievement Month
- 3 januari 2021- Honorering onderzoeksproject Liedeke Plate getiteld ‘Feeling the Traces of the Colonial Past’. Dit project is onderdeel van het project van de Nationale Wetenschapsagenda Route Levend Verleden: Geschiedenis (her)schrijven. Nieuwe methoden om het verleden tastbaar, voelbaar en bespreekbaar te maken.
- 28 januari 2021 - Gastlezing Charl Landvreugd over de tentoonstelling 'Surinaamse School' in het Stedelijk Museum Amsterdam
- 29 april 2021 - Gastlezing Philomena Essed over haar nieuwste boek Racismekennis
- 19 oktober 2021 - Lezing in het kader van de Black Achievement Month 2021. Vamba Sherif over zijn strijd om zich ergens thuis te voelen en zijn hoop voor een betere toekomst.
-
26 oktober 2022 - Lezing in het kader van de Black Achievement Month 2022 met Josette Bushell-Mingo, hoofd van Royal Central School of Speech and Drama in Londen, over haar persoonlijke geschiedenis, haar ervaring in de diaspora en de dagelijkse uitdagingen die zij op het gebied van leiderschap ervaart.
Tips
Contact
avk@knaw.nl